“Wij kennen al onze intermediairs. Onze accountmanagers
hebben een intensieve relatie met hun accounts. Onze accountmanagers en onze
tussenpersonen zitten echt niet te wachten op communiceren en informeren via
Twitter en Facebook of YouTube. Niet dat netwerken niet belangrijk zijn. Of
beter gezegd, dat netwerken niet belangrijk is. Integendeel. Maar dan netwerken op de oude
manier. De verzekeringswereld heeft toch nog altijd veel weg van een ‘old boys
network’. De gunfactor is van groot
belang. Ik zie daar weinig verandering in. Onze commerciële directie en onze
senior accountmanagers hebben inmiddels wel een iPad. Maar dat is dan meer als statussymbool. Om op
het bureau neer te leggen. Zo’n iPad is mooi, nietwaar. Het is de Rolex anno
2013. Die commerçanten, ze zijn
essentieel voor een bedrijf, maar hebben toch zo hun eigen manieren, spreken
toch een geheel eigen taal. Totaal anders dan de jongens van IT. En ook heel
anders dan de marketingjongens. Denken over social media is nou typisch iets
voor de marketingafdeling. Maar dan meer in de zin van webcare, om in de gaten
te houden wat er speelt in social media dat ons kan raken. Voor ons bedrijf,
dat voor 99% via het intermediair werkt, zullen social media niets toevoegen
aan onze verkoop.”
Zo maar een verhaal, opgetekend uit de mond van een gedegen
verzekeringsvakman. In dit geval een verzekeraar. Een midden veertiger. Niet
vanaf de wieg met de computer opgegroeid, maar toch inmiddels heel bedreven met
smartphone, tablet, laptop, desktop, netwerk en internet. Wat heeft hij
welbeschouwd in zijn nu half afgelegde loopbaan al niet voorbij zien komen. En
het houdt niet op. Het laatste nieuws is dat verzekeraars nu ook de cloud mogen
gaan gebruiken.
Zo maar een verhaal? Hoe realistisch is het om te
veronderstellen dat social media geen effect zullen hebben? In zijn geval, geen
effect op de relatie tussen verzekeraar en de ermee samenwerkende
intermediairs. De laatsten staan geenszins stil. Ook zij hebben social media
ontdekt en weten deze richting klanten en publieke opinie, maar zeker ook
richting hun zakenpartners in te zetten. Zij schuwen het niet om social media
bijvoorbeeld als ‘drukmiddel’ in te zetten. Transparantie lijkt iets heel natuurlijks,
maar het is iets waarmee intermediairs
en verzekeraars worstelden of worstelen. Transparantie, communicatie,
informatie, efficiëntie, ze hebben allemaal
met elkaar te maken. Om dat alles goed
op de rit te hebben is voor de financiële dienstverlener een noodzakelijke
randvoorwaarde. En social media zijn daartoe een wezenlijk instrument. Als je
dat niet ziet als financiële dienstverlener, zal niemand je dat kwalijk nemen.
Zeker je concurrenten niet.
Jan Schrijver
Jan Schrijver
1 opmerking:
Omarm de octopus: Uw concurrent zal u dankbaar zijn: Leuk praktisch boekje, nou ja toch 250 pagina's vol met actuele info. Leuk omdat ik word genoemd op pagina 98/99 als fervent twitteraar? Nee, het is leesbaar gemaakt wat er allemaal mogelijk is met social media. En dat is veel, heel veel. Als je na het lezen een keuze maakt of je wel of niet er mee bezig gaat houden, doe je het in ieder geval weloverwogen.
Uit ervaring kan ik melden dat klanten nu bij ons binnen komen via twitter, vragen stellen via twitter, ik (probleem)vragen stel aan bedrijven die altijd beantwoord worden, kortom twitter als medium is een succes. Al duurt het wel een jaar voor je op gang bent en resultaat ziet.
Wil je weten wat ik doe op twitter, kijk dan op @nicokoesveld of op mijn blog, zie mijn bio daar.
Succes met het lezen van dit boek en je aanpak daarna met social media. Doe jij het niet, prima. Je concurrent doet het wel <);-)
Een reactie posten